E-CMR – elektroniczny list przewozowy

e-cmr, elektroniczny list przewozowy, innowacje, cyfryzacja, digitilizacja
Cyfryzacja dokumentów jest jednym z elementów innowacji w łańcuchu dostaw

Mówiąc o innowacjach w łańcuchu dostaw często pomija się aspekt czynności administracyjnych. Jednak bez ich doskonalenia ciężko jest mówić o dążeniu do efektywności. Dobrym przykładem jest obieg dokumentacji. Szczególnie w transporcie częstym zjawiskiem są wydłużające się terminy płatności spowodowane oczekiwaniem na dokumentację z dostawy. Zwłaszcza w przypadku gdy łańcuch pomiędzy nadawcą a odbiorcą rozbudowany jest o kilku pośredników.  Odpowiedzią na pytanie jak można skrócić czas od realizacji usługi transportowej do otrzymania płatności jest wprowadzenie elektronicznego listu e-CMR.

Czym jest e-CMR?

W 2008 roku do konwencji CMR dodano zapis o wykorzystaniu elektronicznego listu przewozowego. Protokół e-CMR wszedł w życie 3 lata później, w czerwcu 2011 roku. Obecnie wprowadziły go siebie takie kraje jak Bułgaria, Czechy, Dania, Estonia, Francja, Hiszpania, Holandia, Iran, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Mołdawia, Rosja, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria oraz Turcja.  W tym roku wdrożenia odbędą się też w takich krajach jak Finlandia czy Rumunia. Zwłaszcza przedsiębiorcy z tego ostatniego kraju mocno liczą na podniesienie tym ich konkurencyjności na europejskim rynku.

 Listy elektroniczne można tworzyć za pośrednictwem portali on-line czy we własnych firmowych systemach TMS, WMS, ERP.  Do ich integracji służą specjalne platformy takie jak np. TransFollow. Połączenie pomiędzy oprogramowaniem a rozwiązaniem w chmurze jest możliwie dzięki kluczom API. Klucz interfejsu to kod działający jako unikatowy identyfikator, token służący do autoryzacji dzięki przypisanym uprawnieniom. Pozwala to łatwą bezpośrednią współpracę pomiędzy nadawcami, odbiorcami i przewoźnikami.

Rozwiązanie wykorzystuje urządzenia mobilne. Kierowca może podejrzeć list e-CMR np. w tablecie. Dzięki cyfryzacji pod dokument można podpiąć inne załączniki jak deklaracje celne czy zdjęcia towaru. Za potwierdzenie listu może służyć zeskanowanie kodu QR, podpis na ekranie lub dodatkową funkcję na ekranie.

Wykorzystanie e-CMR w praktyce

Rozwiązanie jest ciągle testowane w praktyce. Sukcesem w 2017 roku zakończył projekt przy współpracy krajowych organizacji transportowych ASTIC w Hiszpanii oraz FNTR we Francji. Udana implementacja e-CMR dotyczyła transportu owoców pomiędzy tymi krajami. Było to pierwsze przekroczenie granicy przy wykorzystaniu listu elektronicznego.

W tym roku kolejnym testem było wykorzystanie TransFollow e-CMR na trasie przebiegającej przez trzy kraje: Wielką Brytanię, Francję i Holandię. Operacje przeprowadzono przy współpracy krajowych organizacji FNTR (Francja), FTA (Wielka Brytania) oraz TLN (Holandia). Dodatkowo udział w testach brały firmy z każdego z tych krajów. Transport Fiolet we Francji, International Road Ferry w Holandii i Brian Yeardley Continental w Wielkiej Brytanii. Zabieg jest częścią szerszej strategii prowadzącej do cyfryzacji międzynarodowej wymiany handlowej. Ma to pozwolić podnieść rentowność, zwiększyć efektywność oraz poprawić przejrzystość całego łańcucha dostaw.

Dobrym przykładem zastosowania e-cmr jest studium przypadku firmy Royal Lemkes z Bleiswijk. Firma działa w branży kwiatowej i mierzy się z częstymi stratami z puli opakowań zwrotnych jak wózki, beczki czy palety. Dodatkowo rocznie drukowali około 250 tysięcy CMR. Oba powody były źródłem istotnych strat finansowych oraz impulsem do szukania innowacyjnego rozwiązania. Elektroniczny list przewozowy okazał się trafionym rozwiązaniem. Nie tylko pozwolił na dokładne śledzenie obiegu przesyłek w łańcuchu dostaw ale zminimalizował też koszty. Dodatkowo w branży kwiatowej to szczególnie ważne, żeby działać w ekologiczny, zielony sposób bez zbędnej papierologii.

Zalety e-CMR

Rozwój elektronicznego listu przewozowego idealnie wkomponowuje się w innowacje łańcucha dostaw. Rewolucja mobilności musi dotyczyć nie tylko aspektów operacyjnych ale też administracyjnych. Jeśli przyszłością branży TSL mają być autonomiczne pojazdy to w parze z tym musi iść cyfryzacja CMR. Do jej zalet należą między innymi:

  • obniżenie kosztów
  • szybsza administracja skracająca termin płatności
  • przejrzystość i kontrola łańcucha dostaw
  • dostęp w czasie rzeczywistym do potwierdzenia wydania i dostarczenia towaru

Elektroniczny list przewozowy niesie ze sobą wiele możliwości. Wymiana danych w czasie rzeczywistym za pomocą telefonu czy tabletu większa elastyczność i kontrola. Zwłaszcza kiedy pod uwagę weźmiemy przesyłki wrażliwe czy np. podlegające pod SENT. Dzięki e-CMR firmy z branży TSL zwiększą wydajność, niezawodność i zadowolenie swoich klientów.

Autor: Michał Jankowski

Specjalista ds. spedycji. Od ponad 5 lat zawodowo związany z drogową spedycją międzynarodową. Prywatnie miłośnik branży TSL, pasjonat wystąpień publicznych oraz dzielenia się wiedzą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *