Polisa OCP – 7 kluczowych elementów

OCP polisa ubezpieczenie przewoźnika
Dobra polisa to ważny środek do zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie

Polisa OCP jest nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu w branży TSL. Z jednej strony ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika jest dobrowolne. Z drugiej, bez niej niemożliwe jest zbudowanie wiarygodności w oczach kontrahentów. Jak znaleźć złoty środek pomiędzy ceną a jakością polisy. Na które zapisy OCP zwrócić szczególną uwagę?

1. Zakres terytorialny

Wydawać by się mogło, że to oczywiste jednak wciąż spotyka się sytuacje gdzie przewoźnik zgłasza się po ofertę, której nie obejmuje jego polisa. Przed zleceniem transportu/przyjęciem oferty warto zacząć od tego weryfikację ubezpieczenia. To czy dotyczy transportu międzynarodowego czy krajowego jest raczej oczywiste. Uwagę należy zwrócić np. na to czy obszar obejmuje kraje WNP(były Związek Radziecki) kiedy wysyłamy towar na wschód. W przypadku zachodnich kierunków zdarzają się sytuacje gdzie przewoźnik nie posiada rozszerzenia polisy o kabotaż. Przy okazji takich transportów warto też zwrócić uwagę na rozróżnienie dotyczące usług wykonywanych na terenie Niemiec a pozostałych krajów europejskich.

2. Rodzaj przewożonego towaru

Spedytor zawsze musi wiedzieć co dokładnie jest przedmiotem transportu. Powiedzenie tylko, że ładunek jest neutralny to duże niedopowiedzenie. Zwłaszcza kiedy mamy do czynienia z towarem podwyższonego ryzyka. Dotyczy to takich grup towarów jak np. elektronika, opony, leki czy towary akcyzowe jak alkohol czy papierosy. Podobnie jest też z ładunkami wymagającymi kontrolowanej temperatury czy ADR-ami. Im więcej rodzajów przewożonego towaru obejmuje ochroną polisa OCP tym jej składka jest wyższa. W dobie i tak rosnących opłat to jeden z elementów gdzie można szukać oszczędności. W przypadku gdy nasze auta wożą określony asortyment warto skroić polisę na miarę. Jeśli np. transportujemy tylko meble wyłączenie z polisy ADR-ów obniży składkę.

3. Wysokość ubezpieczenia

To trochę bardziej złożony temat. Przede wszystkim sama wysokość ubezpieczenia bywa bardzo myląca. Można spotkać polisy na milionowe kwoty ale tylko na papierze. Zagłębiając się w szczegóły wychodzi szereg sublimitów polisy na określone zdarzenia. Kolejną istotną różnicą jest jak sformułowano polisę. Najczęściej spotykamy warianty na każde zdarzenie lub na jedno i wszystkie zdarzenia. W drugim przypadku każda wypłata odszkodowania pomniejsza wartość polisy aż do wyczerpania limitu i jej wygaśnięcia. Nie wiadomo wtedy do końca czy w danej chwili wartość polisy na pewno jest taka jak w dokumencie. Z kolei w pierwszym przypadku ta suma może być niższa. Warto jednak rozważyć czy na pewno potrzebujemy aż tak wysokiej polisy. Jeśli specyfika naszej pracy sprawia, że w przypadku szkody, będzie ona przeliczana zgodnie z konwencją CMR po SDR/kg a dodatkowo nasza flota aut to np. solówki o określonej ładowności to zmniejszenie wysokości polisy również obniży składkę.

Przy towarach wartościowych należy pamiętać, że OCP nie jest jedynym rozwiązaniem. Ubezpieczeniem lepiej chroniącym interes właściciela drogich dóbr jest ubezpieczenie Cargo. Taka polisa obejmuje wszelkie ryzyka związane z transportem towaru. Bez różnicy czy przewoźnik ponosi winę czy nie.

4. Szkody spowodowane przez imigrantów i uchodźców

To jedna z klauzul dodatkowych o której głośniej jest od kilku lat. Liczba szkód powstałych przez działania migrantów zauważalnie wzrosła. Firmy ubezpieczeniowe ochoczo umywają ręce w przypadku braku odpowiedniej klauzuli. To w interesie przedsiębiorcy leży aby w przemyślany sposób zabezpieczyć się na każdą ewentualność. Oczywiście im więcej klauzul dodatkowych tym wyższa stawka. Warto jednak ponieść taki koszt, ponieważ zwróci się przy pierwszej okazji uszkodzenia towaru z tego tytułu. Zwłaszcza kiedy operujemy w potencjalnie niebezpiecznych rejonach takich jakim do nie dawna było Calais.

5. Klauzula postojowa

To jeden z zapisów warty odrębnego omówienia. Największe ryzyko kradzieży i rozboju jest właśnie w momencie postoju. Polisa OCP często warunek postoju ma opisany w bardzo restrykcyjny, szczegółowy sposób. Najczęściej spotykane zapisy dotyczą parkingów strzeżonych, miejsc ogrodzonych i oświetlonych czy parkingów całodobowych stacji, moteli czy urzędów celnych. Infrastruktura pozostawia jednak wciąż dużo do życzenia. Ponadto dochodzi kwestia czasu pracy kierowcy. Losowe sytuacje mogą sprawić, że dojechanie do odpowiedniego miejsca będzie zwyczajnie niemożliwe. Czas pracy to też odbiór regularnych tygodniowych odpoczynków poza kabiną. Przy zmianach w pakiecie mobilności to coraz pilniejszy problem. Brak klauzuli postojowej nie tylko podnosi ryzyko potencjalnych kosztów ale też może być powodem braku zleceń.

6. Klauzule dodatkowe

Odpowiedzialność cywilna przewoźnika to zdecydowanie zbyt obszerny temat na jeden wpis. Na dobrą sprawę można pokusić się o napisanie całego poradnika w którym każda z klauzul jest dokładnie omówiona na przykładach. Niemniej jednak poniżej wymienię tylko kilka, moim zdaniem, ciekawszych zapisów na które warto zwrócić uwagę kupując polisę.

  • rabunek/rozbój
  • podwykonawcy
  • usunięcie pozostałości po szkodzie
  • wyciągnięcie pojazdu
  • rażące niedbalstwo
  • wydanie towaru osobie nieuprawnionej
  • opóźnienia dostawy
  • paramount
  • załadunku/rozładunku/rozmieszczenia/zabezpieczenia towaru

Przy weryfikacji polisy potencjalnego kontrahenta warto posługiwać się przygotowaną wcześniej check listą. Nie przy każdym transporcie każda z klauzul będzie potrzebna. Trudno też zawsze pamiętać o wszystkim co należałoby sprawdzić. Posiadając wcześniej przygotowany szablon możemy sprawniej i pewniej podejmować decyzję o współpracy.

7. OWU – ogólne warunki umowy

Od tego w zasadzie należałoby zacząć ten artykuł. Polisa OCP w pełnej formie potrafi mieć kilkanaście a nawet ponad dwadzieścia stron. Drugie tyle to ogólne warunki umowy, różniące się u każdego z ubezpieczycieli. Często napisane językiem nie do końca zrozumiałym dla przeciętnego czytelnika. Istotne jest aby dokładnie je prześledzić bo to one najwięcej mówią o potencjalnych kruczkach w polisie. Przedsiębiorca powinien mieć przynajmniej elementarną wiedzę z zakresu odpowiedzialności cywilnej w jego branży. Oczywiście ciężko oczekiwać, żeby płynnie poruszał się we wszystkich niuansach. Dlatego polecałbym skorzystanie z usług dobrego brokera ubezpieczeniowego. Co ważne broker z definicji działa w interesie i na rzecz ubezpieczającego – nie zakładu ubezpieczeń.

Ważny jest dobrze przeprowadzony wywiad o zakresie ubezpieczenia, rodzaju przewożonego towaru, sumy gwarancyjnej, obrotów netto oraz liczbie/rodzaju pojazdów. Wtedy jesteśmy w stanie otrzymać dobrze skrojoną polisę, będącą złotym środkiem pomiędzy ceną a jakością oferowanej usługi.

Autor: Michał Jankowski

Specjalista ds. spedycji. Od ponad 5 lat zawodowo związany z drogową spedycją międzynarodową. Prywatnie miłośnik branży TSL, pasjonat wystąpień publicznych oraz dzielenia się wiedzą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *