Rozwój infrastruktury szansą TSL

jedwabny szlak
Rozwój infrastruktury szansą na zniwelowanie ciosów wymierzonych przez Europarlament w polskie firmy sektora TSL

Z Brukseli codziennie napływają niepokojące wiadomości. Nie dawno przechodziliśmy burzę związaną z pakietem mobilności. Zmiany dotyczące rozporządzenia 561/2006 będą dotyczyć nie tylko transportu ciężkiego. Europarlament przegłosował też poprawki dotyczące pojazdów od DMC powyżej 2,4T. Oznacza to, że na pokładzie busów będą musiały się znaleźć tachografy. Co w świetle ostatnich wydarzeń może być szansą dla przedsiębiorców z branży TSL?

Rozwój rynku krajowego szansą dla firm transportowych?

Pakiet mobilności przybiera formę ochrony w białych rękawiczkach rynków krajów starej Unii. W efekcie tych działań duża część firm zostanie wypchnięta z transportu międzynarodowego. Pomimo nie najlepszych nastrojów należy się zastanowić jakie perspektywy będzie miał do zaoferowania rynek krajowy. Tu z kolei rysuje się szereg szans do wykorzystania przez przedsiębiorców w przeciągu kilku najbliższych lat.

Międzymorze

Próby ataku na firmy z państw Europy Środkowowschodniej powinny stanowić impuls do intensywniejszej pracy nad koncepcją międzymorza. Inicjatywa Trójmorza to pole do współpracy dla prezydentów dwunastu państw położonych między Adriatykiem, Bałtykiem i Morzem Czarnym. Kraje takie jak Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry muszą nauczyć się mówić jednym głosem. PKB jakie wspólnie tworzą, grupa interesów jaką prezentują może być równowagą dla interesów Niemiec czy Francji.

Jedwabny szlak

Kolejną szansą jest reaktywacja Jedwabnego Szlaku. Tranzytowe położenie Polski na jego trasie odgrywa kluczową rolę. Inicjatywa Pasa i Szlaku ma na celu zacieśnienie współpracy krajów na jej trasie od Chin aż po Włochy. Żeby móc w pełni wykorzystać ten potencjał niezbędny będzie rozwój infrastruktury, zwłaszcza tzw. Polski B. Widać już pierwsze jaskółki działań w tym kierunku. Oddanie do użytku drogi ekspresowej S8 na trasie Warszawa – Białystok otwiera drzwi do rozwoju infrastruktury w północno-wschodniej Polsce. W województwie podlaskim łatwiej o relatywnie tanią siłę roboczą w porównaniu do okolic Poznania, Wrocławia czy Warszawy. Można już zauważyć wzrost powierzchni magazynowej w tym rejonie. Dla przykładu operator logistyczny PEKAES otworzył w tym roku w Białymstoku nowoczesny terminal dystrybucyjny. Podlasie może pełnić nie tylko funkcję okna na wschód ale może być też bazą wypadową na Skandynawię.

Centralny Port Komunikacyjny

Można spotkać skrajnie różne opinie na temat tego projektu. Nie zmienia to faktu, że sam w sobie będzie źródłem wielu inwestycji. Jedną z nich są tzw. szprychy kolejowe, które zostaną wybudowane w ramach CPK. Idea rozwoju sieci kolejowej wpasowuje się w plan transportu kolejowego do 2030 roku. W interesie Polski leży aby kolejowa odnoga Jedwabnego Szlaku miała swój koniec w naszym kraju. Pozwoliłoby to stworzyć punkt wypadowy do dystrybucji towarów po reszcie Europy. Byłoby to dobrym sposobem na zniwelowanie ograniczeń wynikających z pakietu mobilności, wymuszającego częstszy powrót aut do kraju. Czas pokaże co przyniosą najbliższe lata ale ciężko oczekiwać zmiany frontu działań krajów zachodnich. Właśnie dlatego lepiej wziąć przyszłość we własne ręce.

Autor: Michał Jankowski

Specjalista ds. spedycji. Od ponad 5 lat zawodowo związany z drogową spedycją międzynarodową. Prywatnie miłośnik branży TSL, pasjonat wystąpień publicznych oraz dzielenia się wiedzą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *