Walka o pakiet mobilności odroczona

europarlament, parlament europejski, pakiet mobilności

Głosowanie nad zmianami odroczono do kwietnia

Pakiet mobilności zamrożony do kwietnia.

Antonio Tajani zdjął pakiet mobilności z porządku obrad zaplanowanych na 27 marca. TRAN – komisja transportu i turystyki – będzie nadal pracować nad projektami, uwzględniając nawet 1600 zgłoszonych poprawek

Tak istotny z punktu widzenia przyszłości całej branży transportowej temat jak pakiet mobilności powróci na sesji plenarnej 4 kwietnia. Już w najbliższy wtorek 2 kwietnia, europosłowie z komisji TRAN będą procesować przyjęcie wybranych poprawek. Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami przekazanymi przez ZMPD, zaledwie 1/3 głosów wystarczy aby poprzeć je do dalszej akceptacji na posiedzeniu plenarnym. W związku z tym należy się spodziewać, że w komplecie zostaną przedłożone do głosowania. tym bardziej, że widać presję na przyjęcie ostatecznej wersji pakietu mobilności w ramach kończącej się kadencji Europarlamentu.

Pakiet mobilności zagrożeniem dla polskich przedsiębiorców?

Strategiczne decyzje dotyczące funkcjonowania branży transportowej nie powinny być podejmowane w tak dużym pośpiechu. Taki stan rzeczy uwypukla tylko wyższość interesów narodowych krajów starej UE nad jej interesem jako całości. Należy pamiętać, że głosowanie będzie miało wpływ na wszystkich konsumentów europejskich a co za tym idzie na całą gospodarkę Unii. W skład rozwiązań pakietu mobilności wchodzą elementy kluczowe z punktu widzenia interesu Polski takie jak delegowanie pracowników, pensje minimalne a przede wszystkim ograniczenia związane z kabotażem. Polska jest liderem w transporcie międzynarodowym obsługując niespełna 30% kursów. Dominację widać wyraźnie właśnie w kabotażu, gdzie polskie firmy mają aż 40% rynku. Działania europosłów pod hasłem pakiet mobilności są więc niczym innym jak próbą ochrony krajowych rynków prowadzoną w “białych rękawiczkach”.

Przyjęcie pakietu mobilności przesądzone?

Przedsiębiorcy liczą na cień szansy, że prace przesuną się na kolejną kadencję. Może za tym stać próba przekonania krajów Europy Środkowo-Wschodniej do kandydatury Manfreda Webera na stanowisko szefa Komisji Europejskiej. Przyjęcie pakietu mobilności może się też okazać mniej pilnym zadaniem w obliczu zbliżającego się twardego Brexitu, bardziej zaprzątającego uwagę Europosłów.

Autor: Michał Jankowski

Specjalista ds. spedycji. Od ponad 5 lat zawodowo związany z drogową spedycją międzynarodową. Prywatnie miłośnik branży TSL, pasjonat wystąpień publicznych oraz dzielenia się wiedzą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *