Zielony transport – ekologia branży TSL

ekologia zielony transport lng cng auto elektryczne
Ekologia to jeden z filarów transportu przyszłości

Zielony transport to nieodległa przyszłość. Emisja spalin jest jednym z czynników spędzających sen z powiek ekologom. Równie zainteresowany dbaniem o środowisko jest Parlament Europejski. To właśnie jego decyzją postanowiono, że do 2030 roku samochody będą emitować o 37,5% mniej dwutlenku węgla niż obecnie. Tak drastyczne kroki to potężny cios wymierzony w branżę motoryzacyjną.

 Zgodnie z założeniami, już do 2025 roku emisja spalin, w tym aut ciężarowych, ma spaść o 15%. Specjaliści z Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych CLEPA przewidują, że realny cel obniżenia emisji jest znacznie poniżej proponowanych limitów. W związku z tym powstanie ryzyko kar nakładanych na producentów aut nie spełniających wymogów. Dodatkowy koszt w wysokości nawet kilkunastu tysięcy złotych przełoży się na cenę aut. Będzie to stanowić istotne wyzwanie dla całej branży TSL. Jednym z potencjalnych rozwiązań jest zwiększenie we flocie liczby aut z napędem elektrycznym i LNG. 

Poczta Polska – testy aut z napędem LNG

Zielony transport to też temat bliski polskiemu operatorowi pocztowemu. Poczta Polska sukcesywnie podejmuje kolejne działania prowadzące do rozbudowania w przyszłości floty o auta nisko czy wręcz zeroemisyjne. Auta elektromobilne oraz napędzane paliwami alternatywami stanowią ważny punkt jej rozwoju. Obecnie w skali roku Poczta Polska obsługuje wolumen wynoszący ok 1,9 miliarda przesyłek pocztowych oraz ponad 1 milion przesyłek paletowych. W jej flocie jeździ już ponad 160 ciągników siodłowych zasilanych olejem napędowym. Alternatywę dla tego rozwiązania stanowi wykorzystanie napędu zasilanego gazem LNG. Silniki z takim napędem posiadają parametry zbliżone z tym z napędem Diesla przy czym cechują się niższym kosztem eksploatacji a przy tym są bardziej ekologiczne.  

Poczta Polska to jedna z największych spółek logistycznych w kraju. Każdego dnia pocztowcy pokonują setki kilometrów. Chcemy, by nasi pracownicy użytkowali pojazdy posiadające nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie, które są przyjazne środowisku naturalnemu, są również tańsze w eksploatacji od tradycyjnych pojazdów oraz ograniczają poziom hałasu. Od ponad roku przeprowadzamy największe w Polsce testy aut elektrycznych po to, by dowiedzieć się, jakie pojazdy najlepiej sprawdzą się w naszej pracy

mówi Jerzy Garycki, dyrektor zarządzający Pionem Operacji Logistycznych Poczty Polskiej. 

Poczta Polska z wyprzedzeniem realizuje strategię zdobywania wiedzy związanej z ekologicznym transportem. Testy aut z alternatywnym napędem to okazja do zebrania niezbędnego doświadczenia, potrzebnego, żeby w pełni przygotować się do wymiany floty. W tym przypadku zielony transport testowany jak przy współpracy z IVECO. 

Testowane auto to ciągnik siodłowy Stralis Natural Power o mocy 460 KM. Posiada napęd zasilany płynnym gazem ziemnym LNG. Dzięki dwóm zbiornikom o pojemności 1080 litrów, jego zasięg sięga 1600km. Oprócz niskiej emisyjności, wykorzystanie ciągnika z takim napędem to też wyraźne oszczędności z tytułu zużycia paliwa. Testy odbywać się będą na trasach Warszawa – Ostrołęka, Warszawa – Ciechanów oraz Warszawa – Łódź.  

Żabka – testy aut elektrycznych 

Zielony transport to też auta o napędzie elektrycznym. Z uwagi na wciąż ograniczony zasięg i słabo rozwiniętą infrastrukturę, jest to rozwiązanie dedykowane głównie do obsługi logistyki miejskiej. Elektromobilność to trend wyraźnie zarysowany w branży motoryzacyjnej wpływający na zrównoważony rozwój transportu. 

Sieć sklepów Żabka dba o ustawiczny rozwój własnej infrastruktury logistycznej. Za zaopatrzenie jej sklepów w tej chwili odpowiada pięć centrów logistycznych. Obecnie codzienne dostawy do poznańskich sklepów realizowane są przy współpracy pomiędzy Żabką Polska a Volkswagen Samochody Użytkowe. W projekcie, którego celem jest zmniejszenie negatywnej działalności transportu na otoczenie, testowany jest w pełni elektryczny Volkswagen e-Crafter.  

Współpraca Żabki z Volkswagen Samochody Użytkowe, to świetny przykład synergii firm działających w różnych branżach, na rzecz środowiska naturalnego i poprawy komfortu życia mieszkańców w naszym mieście. Prośrodowiskowe podejście, to naturalny kierunek funkcjonowania i rozwoju sieci Żabka. Jako firmie innowacyjnej zależy nam na kreowaniu trendów w branży, w tym jakże ważnym obszarze, jakim jest ekologia. Chcemy wyznaczać kierunki rozwoju transportu w miastach, które są zgodne z wymaganiami ochrony środowiska

podkreśla Adam Manikowski, Wiceprezes ds. Operacyjnych w Żabka Polska.

Testowany Volkswage e-Crafter na jednym ładowaniu osiąga zasięg 173km. Dzięki całkowitej elektrobilności i zeroemisyjności jest uprawniony do korzystania bezpłatnych parkingów i buspasów. To dwa elementy stanowiące dużą przewagę w logistyce miejskiej.  Szczególnie w dużych aglomeracjach miejskich takich jak właśnie Poznań, gdzie placówki lokalizowane są przy głównych ulicach, kompleksach biurowych czy galeriach. Ten właśnie końcowy odcinek, tzw. ostatnia mila w logistyce stanowi największe wyzwanie.  

Autor: Michał Jankowski

Specjalista ds. spedycji. Od ponad 5 lat zawodowo związany z drogową spedycją międzynarodową. Prywatnie miłośnik branży TSL, pasjonat wystąpień publicznych oraz dzielenia się wiedzą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *